Poznáte nejakého obchodného zástupcu? A viete čo robí?
Vždy, keď som túto otázku položila človeku mimo oboru, mal skreslenú predstavu.
Opakovali sa tie isté odpovede. Zozbierala som ich a zosumarizovala ako
MÝTY O OBCHODNÝCH ZÁSTUPCOCH:
1) OZ môže robiť každý.
2) OZ sa len vyváža na aute a kávičkuje so zákazníkmi.
3) OZ len príde a zoberie objednávku.
4) OZ spraví pár návštev denne a chodí si do práce ako mu vyhovuje.
Keby som za každú takúto odpoveď dostala euro, mám už celkom slušný majetok. 🙂
OPAK JE PRAVDOU:
1) Iba málo ľudí dokáže robiť dobre pozíciu obchodného zástupcu.
Musí mať obchodného ducha, dar reči, dravosť, vytrvalosť, zodpovednosť, svedomitosť, poctivosť. Musí byť starostlivý, inteligentný, zručný. S nohami na zemi. Pohotový a ideálne aj vtipný. Neustále sa vzdelávajúci. Potrebuje profesne a kariérne rásť. Základným pracovným nástrojom obchodného zástupcu je totiž on sám.
2) Obchodný zástupca veľa času trávi v aute a veľa u zákazníka.
Obidve činnosti sú tak pracovne náročné, že sú na míle vzdialené predstave trkotania pri kávičke a užívania si jazdy v autíčku. Predstavte si, že denne spravíte 200km a navštívite 20-tich zákazníkov. Musíte sa strážiť, aby ste neustále neplatili pokuty či za prekročenú rýchlosť či nesprávne parkovanie. Niekedy musíte kus cesty pešo. S kávičkou vás nečakajú. To už musíte mať naozaj dobré vzťahy. A keby aj hej. Viete si predstaviť, že vypijete 20 káv?
3) Obchodného zástupcu nečakajú s objednávkou.
Obchodných zástupcov a firiem je veľa. Musíte objednávku získať. Predať vy, nie konkurencia. A to je čoraz ťažšie!
4) Obchodný zástupca je v teréne poctivo každý deň.
Stará sa o svojich zákazníkov. Predáva. Väčšinou je jeho činnosť monitorovaná a nemá možnosť si zľahčovať a skracovať pracovný čas. Ak aj má „časovú slobodu“, nezneužíva ju. Nepredal by a teda aj nezarobil.
Obchodný zástupca je kráľovská pracovná pozícia.
JE TO VÝNIMOČNÉ PRACOVNÉ MIESTO NIEKDE MEDZI ZAMESTNANCOM A PODNIKATEĽOM (majiteľom firmy).
Fakt náročná práca. V teréne. U zákazníka. Tvárou v tvár. Dnes sa používa aj moderná technológia, ale u mnohých odvetví nedokáže nahradiť klasickú osobnú starostlivosť.
Trh sa rýchlo mení. A obchodný zástupca musí stále napredovať . Profesne aj obchodne. Firma žiada plniť plány. Zákazníci chcú ceny, služby, benefity.. A manželka, aby jej muž trávil menej času v práci. 🙂
Trošku zľahčené, ale tak to je. Obchodný zástupca totiž pracuje aj doma. Pripravuje sa do terénu, robí si biznis stratégie a stráži si svoj obrat.
Túto prácu buď milujete a oddáte sa jej, alebo v nej neuspejete.
Ak sa chcete o práci obchodného zástupcu dozvedieť viac prečítajte si môj ebook 5 DÔVODOV PREČO SA STAŤ OBCHODNÝM ZÁSTUPCOM.